jom

Wednesday 2 November 2011

PERGORBANAN SEBUAH KE IKLASAN

setiap petang aku pulang dari kelas.. aku lalu depan pintu jaga
aku nampak ada seorang pak cik yang sudh tua.. dalam lingkuran umur 50 lebih
di sebalik mata nya aku nampak redup keletihan yang di simpan di dalam hati ..
walaupun pak cik itu di payungi panas terik matahari.. pak cik itu masih lagi gagah berdiri melakukan kerja
untuk sesuap nasi. untuk keluarga di rumah. untuk anak-anak tersayang. untuk isteri tercinta..
pak cik tu lupa erti letih untuk memberi keselesaan untuk anak-anak

pagi je aku lalu nak ke kelas
dalam setiap perjalanan ku
aku lihat ramai yang seusia mama ku masih membanting tulang berkerja
sayu di dalam hati.. teringat mama dan baba kat rumah
mereka sepatutnye sudah berehat di rumah
tetapi mereka masih terdaya berkerja untuk anak-anak tercinta

biar la mereka cuma menyapu sampah
mengambil sampah dari setiap blok
tapi masih mencari wang yang halal

aku tak pernah malu kalau mama dan baba aku berkerja seperti itu
tapi aku masih bangga kerana mereka sanggp membanting tulang untuk aku dan keluarga aku
tapi alhamdulilah.. keluarga aku yang besar dan berkerjaya
dapat menampung mama dan baba aku

tapi mereka yang di luar sana..
bagaimana mereka?..
aku tak pernah jijik melihat mereka
memang di dunia sekarang banyak kerja di dunia ciptaan ALLAH
mungkin ini la rezeki mereka
biar pun bagaimana pun kerja mereka yang penting kerja halal

pak cik, mak cik
bila ada masa berehat la mak cik pak cik
saya sedih melihat kamu semua di payungi panas
sedangkan kami semua
berpayung takut panas..
takut kulit hitam..
takut sakit kepala

tapi mak cik pak cik tak penah pikir semua itu kan
tak pernah pikir sakit untuk kelurga di rumah
tak pernah pak cik mak cik lupa untuk tersenyum walaupun saya tahu pak cik mak cik letih
tak pernah terlukis keresaan di dalam setiap senyuman

tapi saya tahu pak cik . mak cik
kami semua letih walaupun kelas hanya sekali
kami letih walaupun jalan untuk ke kelas
tapi saya tengok pak cik mak cik tak perna letih

terima kasih pak cik mak cik
terima kasih buat u kami nampak bersih
terima kasih buat u kami selamat

p/s ~ pergorbanan sebuah keiklasan dari ibu dan bapa

No comments:

Post a Comment